997 började vi utveckla ett specialdesignat bokningssystem till Wallmans
Salonger i Stockholm. Systemet byggdes upp som ett helhets integrerat system
för att fylla alla behoven som fanns på bokningen. Från bokning av sällskap,
matbeställningar och bordsplaceringar till utskick av bekräftelser, menyer,
informationsblad, rapportering till kök, bar och hovmästare. Dessutom var vi
tvungna att uppfylla Wallmans Nöjens unika krav på bordsplaceringar, där
platserna har olika sikt mot scenerna och även borden kan delas och flyttas om.
Systemet startades 1997 och då på Wallmans Salonger Stockholm, Golden Hits,
Engelen och Strix. När Wallmans Salonger i Malmö öppnades 1998 och Wallmans
Salonger i Oslo år 2000, installerades systemet även på dessa två lokala
kontoren. På Stockholmskontoret bokas det över 100 nya sällskap dagligen och
över 250 rapporter och faxar skickas varje dag från systemet.
Systemet
är baserat på en client / server lösning, där klienterna och
rapportgeneratorn är utvecklade i Borland Delphi. Databasen ligger i en
Microsoft SQL Server 7.0 och körs idag på en Windows NT Server 4.0. Server
"hjulet" Wwheel läser av rapportkön i databasen och skapar
rapporterna med hjälp av Seagate Crystal Reports och Microsoft Word. De
färdiga rapporterna skrivs sedan ut på skrivare eller läggs upp på faxkö i
Optus FacSys. Systemet är under ständig utveckling vartefter behoven hos
Wallmans Nöjen ökar.
Nedan är en beskrivning på hur de olika
komponenterna i WallOp sitter ihop idag.
|